Jämtstämman 2015

Spel, dans, konsert och kurser i fjällmiljö, välkommen till årets upplaga av Jämtstämman! Helgen innan midsommar, 12 – 14 juni, på Jamtli och Stocke Titt.
Nedan följer schema, kursinfo och lista på allspelslåtar.

Förstämma, fredag 12 juni
Klockan 19, Lusaflokojan, Jamtli, Östersund.
Fika kommer finnas till försäljning

Konsertkväll, lördag 13 juni
Klockan 19:30, Stocke Titt, Frösön.
Konsert med ungdomsgruppen Mittfolk! Efteråt spel och dans.
Entré: 60 kr för medlemmar i J/H Spelmansförbund, Östersunds Folkdansgille eller klubb SAM, eller innehavare av Jamtli årskort. Övriga 120 kr. Gratis för barn och ungdomar upp till och med 25 år.

Stämman, söndag 14 juni
Brunflologen, Jamtli, Östersund.
Allspel, framträdanden, utdelning av Lapp-Nils-medalj

Kurser på Jämstämman
Lördag 13 juni, klockan 13 – 16. Plats: Jamtli.

Låtspelskurs med Rikard Näslin
Rikard Näslin är riksspelman med lång erfarenhet av låtspelskurser. I början av 70-talet for han och hans spelkompisar runt i bygderna och lärde sig låtar av äldre traditionsbärare som Erik Nirsa i Backen, Ante Falk i Stavre, Kristian Oskarsson i Björkvattnet, Karl Ersa i Husås m. fl. Kursen kommer fokusera på Jämtlåtar utifrån deltagarnas förkunskaper

Folkdanskurs med Amanda Östling
Amanda Östling är klarinettisten som ville lära sig känna musiken med hela kroppen. Hon har nu studerat vid danshögskolan med inriktning folkdans i Stockholm, och kommer nu hem för att ge en kurs i folkdans. Det kommer bli Föllingepolska med fokus på teknik och sväng.

Kostnad: 200 kr för medlemmar i J/H Spelmansförbund, 300 för icke-medlemmar. Gratis för barn och ungdomar upp till och med 25 år som är medllemmar.

Anmälan: maila info@spelmansforbundet.se. I anmälan skriv namn, personnummer, adress och telefonnummer.
Sista anmälningsdag söndag 7 juni!

Allspelslåtar
Begåvningsmarsch från Funäsdalen